Organisatorisk niveau
Det er en organisatorisk opgave på chefniveau at sikre rammer og retningslinjer for arbejdet med underretninger, som tager højde for de særlige udfordringer, der kan være forbundet med underretninger, der handler om mistanke eller viden om overgreb.
Rammer og retningslinjer kan f.eks. handle om mulighederne for sparring på arbejdspladsen, pligt til at informere ledelsen samt muligheder for akut sparring med en myndighedsrådgiver. Det kan også være en skabelon for underretninger.
Endelig kan det handle om tydelige forventninger til, hvordan man samarbejder med forældre, hvornår man inddrager og informerer dem, og hvornår man ikke gør, samt forventninger til, hvordan man tager hånd om barnet/den unge, når en underretning formuleres og sendes til myndighedsafdelingen.
Man kan desuden med fordel oparbejde en kultur, hvor det er naturligt, at myndighedsafdelingen tager ansvar, ved at bekræfte, at underretter har levet op til sin lovgivningsmæssige forpligtelse ved at sende en underretning, herunder undlade at orientere forældrene.
Ledelsesniveau
Det er en ledelsesmæssig opgave at udstikke tydelige rammer for arbejdet med underretninger om overgreb på den enkelte arbejdsplads. Det kan ledelsen gøre ved at stille sig til rådighed for sparring og indgå aktivt i opgaven, når det er relevant.
Underretningspligten er personlig. Det vil sige, at der kan opstå situationer, hvor en medarbejder sender en underretning, selvom ledelsen vurderer, at det ikke er relevant. I denne sammenhæng kan man som leder opfordre til, at man bliver informeret om underretninger udarbejdet på baggrund af den personlige underretningspligt.
Eksempler på, hvordan ledelsen kan understøtte kvalificeret arbejde med underretninger om overgreb:
- Stil krav om altid at blive involveret i underretninger om overgreb (ved personlig underretningspligt at blive informeret).
- Vis forståelse for, at det kan opleves ubehageligt at arbejde med underretninger, der indeholder mistanke eller viden om overgreb – støt medarbejderne gennem hele forløbet.
- Vær opmærksom på, at forældre informeres om mistanke eller viden om overgreb mod deres barn, hvis mistanken ikke retter sig mod dem, og at de ikke informeres, hvis mistanken retter sig mod dem.
- Hav fokus på rollefordeling i forhold til forældresamarbejdet. Det kan være hensigtsmæssigt, at det er lederen, der formidler mistanke eller viden til forældrene og/eller er underskriver på en underretning.
- Sørg for at have fokus på, hvordan barnet/den unge inddrages i dit arbejde med underretningen, og søg information om, hvordan I kan støtte barnet under forløbet, herunder hvad I kan sige til barnet om det videre forløb.
- Kontakt myndighedsafdelingen i forbindelse med akutte underretninger om overgreb, for at forberede myndighedsafdelingen på en akut opgave, og indgå eventuelle aftaler om institutionens rolle i den akutte fase.
- Sørg for, at underretninger altid sendes rettidigt, det vil sige umiddelbart efter at mistanke eller viden om overgreb er opstået.
Medarbejderniveau
Det er afgørende, at alle medarbejdere reagerer ved at formulere og sende en underretning, når der opstår mistanke eller viden om overgreb. Det kan være en kompleks opgave, hvor det er vigtigt både at være opmærksom på egne behov for sparring og støtte, på barnets/den unges behov for støtte og gennemsigtighed samt på forældrenes behov for at blive rummet og mødt.
Eksempler på, hvordan medarbejderne kan arbejde kvalificeret med underretninger om overgreb mod børn og unge:
- Beskriv så ordret og konkret som muligt, hvad du har set, hørt og registreret, som har givet anledning til mistanke eller viden om overgreb. Beskriv desuden dit øvrige kendskab til barnet/den unge.
- Inddrag altid din leder i arbejdet med underretningen, uanset om det er en underretning, I er enige om, eller om du underretter med udgangspunkt i din personlige underretningspligt.
- Overvej, hvordan du involverer og informerer barnet/den unge om, hvad du gør, og hvad der nu kommer til at ske (afpasses efter barnets alder).
- Drøft med din leder, hvordan I forventer, at forældrene reagerer, og forbered jer sammen på, hvordan I kan møde dem.
- Kontakt evt. myndighedsafdelingen, hvis ikke din leder har gjort det, både for at få sparring på indholdet i underretningen, forberede myndighedsafdelingen på en akut opgave og indgå eventuelle aftaler om institutionens rolle i den akutte fase.