Fokusområde

Børn og unge med ADHD og opmærksomhedsforstyrrelser

ADHD er en neuropsykiatrisk udviklingsforstyrrelse, der særligt påvirker opmærksomhed og aktivitet. Det varierer, hvordan ADHD kommer til udtryk hos den enkelte.

Indhold

Social- og Boligstyrelsens viden om børn og unge med ADHD og opmærksomhedsforstyrrelser er fordelt i tre indgange: Viden og temaer, sociale indsatser samt oversigt over relevante udgivelser.

Vidste du...
Dette indhold kræver cookies Dette indhold kræver cookies for at blive vist korrekt. Læs mere om cookies herunder.
Hvis du accepterer cookies skal du genopfriske siden (CTRL+F5), når du vender tilbage.
Læs mere og acceptér cookies her

Vil du se flere tal om børn og unge med ADHD og opmærksomhedsforstyrrelser, så besøg vores data- og rapportbank:

Find data- og rapportbanken her

Om børn og unge med ADHD

ADHD er en neuropsykiatrisk udviklingsforstyrrelse, der særligt påvirker opmærksomhed og aktivitet. ADHD står for Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Børn og unge med ADHD er kendetegnet ved, at de har forskellige former for og grader af udfordringer, som relaterer sig til opmærksomhed, hyperaktivitet (ydre eller indre) og impulsivitet. Alt efter, hvilken situation og kontekst børnene eller de unge er en del af, vil udfordringerne og hvordan de kommer til udtryk variere.

Det kan også variere, hvornår i livet symptomerne begynder at vise sig. De kan vise sig på forskellige måder og med forskellige udtryk, på tværs af alder. Samtidig er det meget forskelligt, hvordan det enkelte barn eller ung er påvirket af ADHD, da der er forskellige sværhedsgrader af diagnosen med forskellige grader af udfordringer. Ligesom der findes både børn og unge med ADHD med normal til høj begavelse og børn og unge med ADHD med en lavere IQ.

ADHD kan inddeles i tre typer:

  • ADHD med overvejende hyperaktivitet og impulsivitet.
  • ADHD med overvejende eller udelukkende forstyrrelse af opmærksomheden, kaldet ADD, og af nogen kendt som ”den stille ADHD”, hvor hyperaktiviteten ikke er synlig.
  • ADHD som kombineret type, dvs. med forstyrrelser af såvel opmærksomhed som af aktivitet og impulskontrol.

Opmærksomhed

Udfordringer med opmærksomhed kan vise sig på flere måder, eksempelvis ved vanskeligheder med at fokusere, dele, foretage skift i opmærksomhed samt at kunne vedholde sin opmærksomhed. En del børn og unge med ADHD vil være nemme at aflede fra den opgave, de er i gang med, for eksempel fordi deres opmærksomhed skifter til noget andet i omgivelserne, eller at de bliver distraheret af deres egne tanker, følelser og sansemæssige input. Børnene afledes indefra såvel som udefra.

Udfordringerne gør, at børn og unge med ADHD kan miste væsentlig information og læring, mens der omvendt også ses børn og unge med ADHD, der fortaber sig i detaljerne på bekostning af helheden og, til tider, på bekostning af deres basale behov som sult eller søvn. Udfordringerne kan være svære at se for fagpersoner, hvis barnet eller den unge har interesse for et givent emne, eller hvis barnet eller den unge bruger tillærte strategier for at maskere vanskeligheden såsom at kopiere andres adfærd.

Hyperaktivitet

Udfordringer med hyperaktivitet viser sig både som en ydre adfærd, hvor barnet eller den unge for eksempel kan have svært ved at sidde stille eller have brug for at være i bevægelse for at kunne koncentrere sig, men kan også ses som en indre tilstand af rastløshed og at have svært ved at samle tankerne. Det kan være en indre følelse af, at tankerne kører ukontrolleret, og at man ikke kan stoppe dem.

Impulsivitet

Udfordringer med impulsivitet gør, at børnene og de unge kan virke utålmodige, har svært ved at vente og kan have svært ved at følge sociale spilleregler. Det kan eksempelvis være i forhold til at hæmme en umiddelbar reaktion, der ikke er ”passende”, og i forhold til at kunne regulere følelser og følelsesudbrud.

Udfordringer med impulsivitet kan også gøre, at børnene eller de unge kan komme til at handle uden at gennemtænke eventuelle konsekvenser af en handling eller adfærd. Uden tilstrækkelig støtte og klare rammer kan børnene og de unge risikere at opleve, at deres omgivelser reagerer negativt på deres adfærd, hvilket kan give store udfordringer ift. identitet, selvfølelse og selvværd.

 ADHD bevirker, at mange af børnene og de unge har vanskeligheder, der er relateret til de eksekutive funktioner. De eksekutive funktioner er hjernens styringsfunktioner, der hjælper med at kunne organisere, planlægge, tilpasse og skabe struktur i hverdagen. Mange børn og unge med ADHD oplever derfor udfordringer netop i forhold til planlægning og struktur i deres hverdag, ligesom flere på samme tid har udfordringer med tidsfornemmelsen, så de har svært ved at vurdere, hvor lang tid en given opgave vil tage og hvilke trin, der skal til for at kunne gennemføre den.

Sanseindtryk

Mange børn og unge med ADHD er ligeledes følsomme i forhold til sanseindtryk som lyde, lugte og berøring. Børnene og de unge tager de fleste sanseindtryk ind og kan derfor hurtigt komme på sansemæssigt overarbejde, hvilket kan give en følelse af stress eller træthed. Alle indtryk og sanser påvirker børnene og de unge, og påvirkningen kan hænge fast længe.

Styrker

Børn og unge med ADHD har mange styrker og kan bruge disse styrker i de rette rammer og med den rette støtte. ADHD kan bl.a. give en særlig evne til at tænke ud af boksen og finde på idéer og sætte ting i gang. Mange børn og unge med ADHD vil ligeledes opleve at have et ekstra gear og evnen til at bevare energien, når noget er vigtigt eller bare skal laves færdigt. Der ses også ofte karaktertræk som åbenhed og nysgerrighed.

Anbefalinger for god kvalitet i indsatsen for børn og unge med ADHD og/eller autisme

Social- og Boligstyrelsen har udarbejdet syv anbefalinger for god kvalitet i indsatsen for børn og unge med ADHD, autisme eller lignende vanskeligheder i alderen 0-18 år.

Læs mere om anbefalingerne her

Anbefalinger for god kvalitet i kommunernes indsats mod overgreb mod børn og unge

Social- og Boligstyrelsens videnscenter SISO har udarbejdet en række anbefalinger til kommunernes arbejde med overgreb mod børn og unge.

Læs mere om anbefalingerne her