Nr. 7: Caseformulering (Alan Carr)
Analysemodel, der på systematisk vis kan afdække viden om risikofaktorer og beskyttende faktorer hos såvel barnet eller den unge samt i de miljøer, barnet eller den unge indgår i.
Særlig relevant for: Fagprofessionelle, fx lærere, pædagoger, sagsbehandlere og psykologer.
Hent 'Inspirationskatalog: Selektiv mutisme' på sbst.dk
Nr. 8: Udredningsværktøjet
Et beskrivelsesværktøj, der kan bruges ift. samarbejde med familien omkring barnet eller den unge samt til udredning af barnet eller den unges funktionsniveau.
Særlig relevant for: Sagsbehandlere.
Læs om udredningsværktøjet på sbst.dk
Nr. 15: Autistiske rollemodeller
Materiale omkring autistiske rollemodeller, som er en del af et forskningsprojekt fra Aarhus Universitet. Materialet henvender sig primært til den del af spektret, der har normal begavelse.
Find 'Autistiske rollemodeller' på Aarhus Universitets hjemmeside
Nr. 16: Håndbog: En dækkende tilbudsvifte på børne- og ungeområdet
Håndbogen er målrettet kommuner, der er i gang med eller ønsker at arbejde systematisk med udviklingen af en kvalificeret tilbudsvifte som en del af arbejdet mod en tidligere forebyggende praksis på børne- og ungeområdet.
Særlig relevant for: Ledelse.
Læs 'Håndbog: En dækkende tilbudsvifte' på sbst.dk
Nr. 17: Individuelle autisme- og ADHD-profiler
Der findes forskellige redskaber til at kunne udarbejde individuelle ADHD- eller autismeprofiler, ligesom flere specialiserede tilbud har udviklet materialer. Det anbefales at søge via online-søgekanaler for at finde frem til disse redskaber.
Nr. 18: Hjælpemiddelbasens målgruppeindgange om hhv. ADHD og autisme
På Hjælpemiddelbasen kan der findes viden om hjælpemidler til personer med ADHD og autisme, ligesom der findes guides målrettet særlige produkttyper, fx legetøj og spil, der kan være relevante for målgruppen.
Særlig relevant for: Fagprofessionelle omkring børnene og de unge, fx terapeuter.
Læs om hjælpemidler til ADHD på hmi-basen.dk
Læs om hjælpemidler til autisme på hmi-basen.dk
Nr. 19: Sensoriske profiler
Redskab til afdækning af sensoriske vanskeligheder.
Særlig relevant for: Fagprofessionelle, fx lærere, pædagoger, terapeuter og psykologer.
Læs 'Sensory profile - børn' på etf.dk
Nr. 20: Tilpasset idræt og bevægelse i skolen
Redskabet er et inspirationsmateriale, som skal understøtte, at flere børn og unge med handicap (herunder ADHD og autisme) kan tage del i idræts- og bevægelsesfællesskaber. Særlig relevant for: Fagprofessionelle på skoler.
Læs om 'Tilpasset idræt og bevægelse i skolen' på tibis.dk
Nr. 21: Inspirationskataloget ”Plads til forskellighed”
Inspirationskatalog omkring skolernes arbejde med at skabe sociale og inkluderende fællesskaber i klasser med elever med ADHD, autisme eller lignende vanskeligheder.
Særlig relevant for: Fagprofessionelle på skoler.
Hent inspirationskataloget 'Plads til forskellighed' på adhd.dk
Nr. 22: KAT-kassen
KAT-kassen er en samling af særlige værktøjer til samtaler med børn, unge og voksne om deres oplevelser, tanker og følelser på tværs af aldersgrupper. Værktøjerne har til formål at øge selvforståelse og strategier.
Særlig relevant for: Lærere og pædagoger.
Find KAT-kassen på cat-kit.com
Nr. 23: Assessment-redskaber
Et supplement til mere formel kognitiv, sproglig, social og emotionel udredning, der giver merviden til fagprofessionelle om det individuelle barns perspektiv, behov og ønsker.
Særlig relevante for: Fagprofessionelle omkring barnet eller den unge, fx pædagoger, PPR-medarbejdere eller familiebehandlere.
Hent 'Inspirationskatalog: Selektiv mutisme' på sbst.dk