En dansk evaluering og internationale studier viser positiv effekt af PALS i form af øget trivsel og faglige præstationer samt bedre klassemiljø.
En evaluering af PALS i 11 danske skoler peger på en positiv udvikling og konkluderer, at klassemiljøet, stemningen og adfærden på skolerne generelt er forbedret. Evalueringen viser ikke signifikante ændringer i forhold til antal elever i specialklasser, afgangselevers karakterer i dansk/matematik og ulovligt fravær (Rasmussen & Olsen, 2012).
I forbindelse med videreudviklingen af de 11 PALS-skoler med fokus på mental sundhed, viste der sig en positiv udvikling i elevernes trivsel. Lærere og sundhedspersonale opnåede forbedrede kompetencer og arbejdsglæde, og skolerne blev bedre til at opspore elever i begyndende mistrivsel (COWI, 2017).
Et dansk registerdatastudie konstaterer, at PALS forbedrer de faglige præstationer. Studiet viser også, at elever fra lav socioøkonomisk status har større gavn af PALS (Jensen, 2020).
Amerikansk metaanalyse påviser positive effekter
En amerikansk metaanalyse af 20 artikler viser moderat positiv effekt i reduktion af problemadfærd blandt skoleelever, samt at PALS er effektiv til at reducere uønsket elevadfærd på flere aldersniveauer (Solomon et al., 2012).