Nr. 24: Anbefalinger om inddragelse
I publikationen redegøres for syv praksisnære anbefalinger om børneinddragelse i sagsbehandlingen. Anbefalingerne handler om myndighedsarbejdet; når børn, unge og deres familier har brug for støtte efter Barnets Lov, og sætter et praksisnært fokus på, hvordan børn og unge bliver aktører i deres egen sag.
Anbefalingerne er målrettet alle, der arbejder på myndighedsområdet i kommunerne, og ledere, som arbejder med at understøtte området. Anbefalingerne er udarbejdet af ”Partnerskabet om Børnene Først”.
Læs 'Anbefalinger og praksiseksempler om børneinddragelse i sagsbehandlingen' på sbst.dk
Nr. 25: Inspirationsmateriale om inddragelse af børn med autisme i egen sag
Beskriver generel viden om autisme og hvilke opmærksomhedspunkter, der kan være brugbare i sagsbehandlingen, når barnet eller den unges perspektiv skal inddrages. Materialet giver bud på konkrete redskaber til at understøtte inddragelse.
Særlig relevant for: Sagsbehandlere.
Læs inspirationsmaterialet på sbst.dk
Nr. 26: Podcast: Børnesyn og børneinddragelse – sådan styrkes inddragelsen af børn og unge med handicap i egen sag
I podcastserien: ”Børnesyn og børneinddragelse – sådan styrkes inddragelsen af børn og unge med handicap i egen sag” belyses faglige opmærksomhedspunkter, der kan være med til at fremme eller hæmme inddragelse af børn og unge med handicap.
Fokus i de tre podcast er på:
- Episode 1: Det organisatoriske niveau, herunder fælles børnesyn samt organisatorisk ramme og retning for inddragelse.
- Episode 2: Fokus på rådgivers møde med barnet, herunder rådgivers børnesyn, forståelser af handicap samt viden og kompetencer.
- Episode 3: Fokus på rådgivers samarbejde med forældrene ift. en styrket inddragelse af børn med handicap.
Find videnstemaet på sbst.dk
Nr. 27: Inspirationsmateriale om inddragelse af børn med autisme og ADHD i myndighedssagsbehandling
Konkrete metoder og værktøjer til at inddrage barnet i sagsbehandlingen. Her nævnes blandt andet udarbejdelsen af et ”kommunikationskompas”, som dokumenterer barnets foretrukne kommunikationsform, samt visuelle og computerbaserede tilgange til samtalen.
Særlig relevant for: Ledelse og sagsbehandlere.
Læs 'Metoder til at inddrage børn med autisme og ADHD i myndighedssagsbehandling' på sbst.dk
Nr. 28: Håndbog om børneinddragelse
Håndbogen sætter fokus på børns perspektiver, børneinddragelse og børnesyn, og på hvordan man i praksis og på flere niveauer kan arbejde med at inddrage børn og unge. Håndbog om børneinddragelse er udarbejdet af Børnerådet.
Hent håndbogen på boerneraadet.dk
Nr. 29: Åben Dialog
Åben Dialog er en tværsektoriel tilgang, der fokuserer på inddragelse af borgerens private og professionelle netværk i forbindelse med psykiske vanskeligheder.
Særlig relevant for: Sagsbehandlere.
Læs om åben dialog på sbst.dk
Nr. 30: Det inddragende netværksmøde
En metode, som kan bidrage til at nuancere beslutningsgrundlage ved både at inddrage det professionelle og det private netværk på et netværksmøde.
Særlig relevant for: Sagsbehandlere.
Læs om netværksmøder på sbst.dk
Nr. 31: Familierådslagning
Familierådslagning bidrager til at inddrage barnets netværk i beslutninger vedrørende barnet for at aktivere alles ressourcer og sikre de bedst mulige tiltag for barnet.
Særlig relevant for: Sagsbehandlere.
Læs om familierådslagning på sbst.dk
Nr. 32: Signs of Safety
Signs of Safety er en metode til at styrke samarbejdet mellem familier og fagpersoner omkring børn og unge.
Læs om Signs of Safety på sbst.dk
Nr. 33: Feedback Informed Treatment (FiT)
Et evidensbaseret dialog- og evalueringsredskab, som er udviklet til at evaluere og forbedre kvaliteten og effektiviteten af terapeutiske tilgange. Fokus er på at tilbyde en individuel skræddersyet indsats, så den enkelte borger kan opleve at være hjulpet af indsatsen.
Særlig relevant for: Fagprofessionelle omkring børnene og de unge.
Læs om Feedback Informed Treatment (FIT) på sbst.dk
Nr. 34: Redskabet “De 10 H’er”
Praksisnære redskaber til at skabe forudsigelighed og indsigt i barnets udvikling, hhv. ”De 10 H’er” og ”De aldersopdelte fokusområder”.
Særlig relevant for: Fagprofessionelle omkring børnene og de unge.
Læs om redskabet på sbst.dk
Nr. 35: Redskabet “De aldersopdelte fokusområder”
Praksisnære redskaber til at skabe forudsigelighed og indsigt i barnets udvikling, hhv. ”De 10 H’er” og ”De aldersopdelte fokusområder”.
Særlig relevant for: Fagprofessionelle omkring børnene og de unge.
Læs om redskabet på sbst.dk
Nr. 36: Barnets stemme
Indsatsen Barnets Stemme handler om at sikre børns ret til inddragelse. Formålet med Barnets Stemme er, at skolen støtter den enkelte elevs trivsel og faglige udvikling, ved at lærere og pædagoger gennemfører børneinterviews, når der opstår en bekymring for en elev. På baggrund af den opnåede viden om barnets eget perspektiv igangsættes pædagogiske tiltag i et samarbejde med eleven, forældrene og interne og eksterne ressourcepersoner.
Hent Indsatsbeskrivelsen 'Barnets stemme' på eva.dk