Mindre børn med følger efter en erhvervet hjerneskade har brug for ekstra støtte og hjælp. Alt efter omfanget af skaden, vil barnet efter endt behandling på sygehus komme tilbage til almen daginstitution, evt. med supplerende terapi (logopæd, fysio- eller ergoterapi), eller vil visiteres til et specialtilbud, fx i en specialbørnehave.
Behov for overskuelighed og ro
Mindre børn med erhvervet hjerneskade kan have brug for at være i et overskueligt, genkendeligt og roligt miljø med daglige, faste rammer. Indlæringen af nye færdigheder og genindlæring af tabte funktioner skal ske i barnets eget tempo og via gentagne rutiner.
Barnet kan på forskellig vis og i forskellige grader have brug for tæt voksenguidning. Nogle børn har brug for konstant voksensamvær, men andre kan udvikle sig i strukturerede rammer med tydelige voksne og andre børn. Netop samværet med jævnaldrende er vigtigt, fordi små børn tilegner sig nye færdigheder ved at kopiere andre børn.
Familien spiller også en stor rolle i det mindre barns rehabilitering efter en hjerneskade. Det er vigtigt at have et godt samarbejde med familien om rehabiliteringen, så der i fællesskab arbejdes med de samme udviklingsmål.
Hjælpemidler/teknologi
Et barn med en erhvervet hjerneskade kan have behov for støtte, fx til at få overblik over en opgave eller over dagens forløb. Computer, IPads og smartphones kan være gode redskaber.