Hukommelsesudfordringer

Erhvervet hjerneskade kan give udfordringer med at huske, hvilket kan påvirke hverdagslivet på forskellig vis.

Hukommelsen er afgørende for børn og unges indlæring. Hukommelsen er spredt over store dele af hjernen, og påvirker derfor en række processer. Eksempelvis det der gør os i stand til at fastholde informationer og begreber i kortere eller længere tid, lære nye færdigheder og genkende hverdagens genstande.

Hukommelsen sikrer også, at vi kan huske ting, der er sket eller skal ske, og den gør os i stand til at supplere med tidligere tanker og følelser, så vi kan handle målrettet og leve et rigt emotionelt liv.

Har barnet/den unge en erhvervet hjerneskade, kan det fx være svært at huske, hvad man lige har læst. Nogle mister overblikket i en opgave, fordi arbejdshukommelsen er utilstrækkelig eller hjernen kan have problemer med at organisere det nye stof på en måde, så den kan finde det frem igen. Også adgangen til langtidshukommelsen kan være forringet, så barnet/den unge har problemer med at genkalde fakta og oplysninger.

Hukommelsesudfordringer - hvordan viser de sig?

Nedenfor kan du læse om typiske udfordringer samt eksempler til at understøtte barnet, der har udfordringer med hukommelsen.

Barnet/den unge kan have svært ved at:

  • Lære nye ting og huske dem – specielt nye begreber.
  • Huske instruktioner eller opgaver, der skal løses, samt huske, hvad der er læst.
  • Fastholde overblik over, hvad man er i gang med.
  • Fastholde et logisk forløb i tankerne.
  • Huske daglige aktiviteter, fx lektier, fritidsaktiviteter og legeaftaler.
  • Huske materiale til undervisning, fx bøger eller idrætstøj.

Socialt kan barnet/den unge have svært ved at:

  • Genkende eller huske sociale mønstre, hvorfor der kan opstå sociale konflikter.
  • Huske, hvad der tilhører hvem. Kan fx tage en sodavand, fordi den står der - ikke for at stjæle.

Eksempler til at støtte børn/unge med hukommelsesudfordringer

  • Tal langsomt, i korte sætninger med gode pauser.
  • Giv barnet/den unge ledetråde eller stikord.
  • Lav mange gentagelser, fx gentag beskeder eller læs samme bog igen.
  • Bed barnet/den unge sætte ord på det, de gør.
  • Forbered barnet/den unge på, hvad I skal lave i fremtiden. Skriv, tegn og brug fotos.
  • Sig tingene på forskellige måder, og lær barnet/den unge selv at omformulere oplysningerne.