Barnet/den unge kan støttes gennem træning, guidning, strukturering af miljøet og ved at kompensere for udfordringerne. Kompensation handler i høj grad om at bruge barnets/den unges stærke sider til støtte for de udfordrede sider, og gøre barnet/den unge så selvhjulpen som muligt.
Eksekutive vanskeligheder – hvordan viser de sig?
Eksekutive vanskeligheder kan gøre det svært for børn og unge med erhvervet hjerneskade at planlægge, organisere og handle målrettet i hverdagen. Nedenfor er eksempler på, hvordan disse udfordringer kan komme til udtryk
Barnet/den unge kan have svært ved at:
- Tage initiativ og komme i gang med en opgave.
- Planlægge i forhold til opgaver og adfærd, fx at udnytte aftalt tid til at gøre en opgave færdig.
- Faglig og social problemløsning.
- Lære af egne erfaringer. Problemer med at overføre læring fra et emne til et andet.
- Bedømme, om noget kan lade sig gøre, om det er legalt, om det er kammeratligt.
- Justere eller ændre tanker og handlinger. Kan have tendens til at hænge fast i egen tankegang.
Eksempler til at understøtte selvstændighed og initiativ
For at styrke børn og unge med eksekutive vanskeligheder kan målrettede strategier hjælpe med at udvikle deres evne til at tage initiativ og handle selvstændigt. Nedenfor er konkrete tiltag, der kan understøtte barnet.
- Sørg for succes første gang.
- Vis barnet/den unge lignende opgaver, som det har løst med succes.
- Udvis den holdning, at eventuelle fejl skyldes en uhensigtsmæssig strategi, ikke dårlige evner.
- Skab nysgerrighed og motivation hos barnet/den unge.
- Minimer præstationsangst, og skab plads for optimisme ved at tilpasse mål til barnets/den unges evner.
- Begræns opgaven i tid og omfang. Vis de vigtige trin i opgaveløsningen.
Eksempler til at fremme planlægning og organisering
Struktur og tydelige rammer kan hjælpe børn og unge med eksekutive vanskeligheder til bedre at planlægge og organisere deres hverdag. Nedenfor er konkrete strategier, der kan understøtte barnet.
- Tilbyd barnet/den unge ekstra ”brugsanvisninger” på det, der skal laves.
- Giv barnet faste rutiner, der beskrives via skemaer eller planlægningskort.
- Brug visuel støtte i form af piktogrammer, foto, tegninger.
- Begræns valgmuligheder.
- Træn problemløsningsstrategier: Anvend fx sociale historier.
- Brug evt. belønning, fx smileys, klistermærker og tommel op.