Sociale, adfærds- og følelsesmæssige udfordringer

Erhvervet hjerneskade kan medføre adfærdsmæssige problemer, og dermed sociale vanskeligheder, fordi barnet ikke er i stand til at styre eller regulere sin adfærd.

En række styringsfunktioner og områder i hjernen kan være skadet eller påvirket, hvis barnet/den unge har en erhvervet hjerneskade.

Barnets adfærd

Måske er barnets/den unges uhensigtsmæssige adfærd en konsekvens af en hjerneskade, men den kan også være en reaktion på, at barnet/den unges deltagelsesmuligheder nu er anderledes.

For at støtte barnet/den unge bedst skal man være opmærksom på, at barnets adfærd, hensigtsmæssig eller uhensigtsmæssig, giver mening, hvis man forstår den ud fra barnets/den unges forudsætninger. Et barn gør altid det rigtige, hvis det kan.

Et barn/en ung med erhvervet hjerneskade kan have behov for at lære eller genlære nogle sociale kompetencer, så de sociale deltagelsesmuligheder bliver bedre. Bliver et barns/den unges særlige problemer ikke erkendt, imødekommet og behandlet, får det ofte adfærds- og følelsesmæssige problemer, som kan have alvorligere konsekvenser for barnet/den unge end indlæringsproblemerne.

Sociale - og adfærdsmæssige problemer

Børn og unge med erhvervet hjerneskade kan opleve sociale og adfærdsmæssige udfordringer, som kan påvirke deres evne til at indgå i fællesskaber og håndtere daglige krav.

Du kan her læse eksempler på, hvordan disse udfordringer kan komme til udtryk.

  • Øget irritation og frustration
  • Raserianfald
  • Nedsat selvkontrol
  • Ikke alderssvarende adfærd
  • Kan virke rigidt, konkret tænkende og have svært ved at ændre planer
  • Kan ikke vente på tur, afbryder andre, der taler
  • Har svært ved at tænke forstå konsekvenser af adfærd
  • Går i baglås ved krav og komplicerede opgaver
  • Svært ved at aflæse sociale koder, uskrevne regler og nonverbal adfærd såsom kropssprog og tonefald.

Følelsesmæssige og psykiske problemer

Følelsesmæssige og psykiske problemer kan opstå som følge af erhvervet hjerneskade og påvirke barnet eller den unges trivsel og sociale liv.

Du kan her læse nogle eksempler på, hvordan disse udfordringer kan komme til udtryk:

  • Isolerer sig og trækker sig fra socialt samvær
  • Tristhed, lavt selvværd, ringe selvtillid
  • Psykiske problemer. Enkelte unge kan reagere med egentlige psykiske problemer som fx depression, angst, stress måske PTSD, det vil sige Post Traumatisk Stress Syndrom.

Eksempler der kan støtte barnet

For at støtte børn og unge med erhvervet hjerneskade kan målrettede strategier hjælpe dem med at udvikle sociale kompetencer og kommunikative færdigheder.

Nedenfor kan du læse nogle konkrete eksempler, der kan styrke deres interaktioner og forståelse af sociale regler

  • Skab situationer, hvor gensidig, positiv, social påvirkning påskønnes. Har barnet svært ved at se, at et andet barn har brug for hjælp, kan du sige: ”Jeg kan se, at Peter har brug for en saks. Kan du give ham den?”
  • Øv gængse regler for samtale: talelængde, afbrydelser, sprogbrug.
  • Understøt barnet i kontakt til andre.
  • Perspektivér hændelser: ”Hvis du gør sådan, så vil Peter…”
  • Indfør håndtegn, der fortæller barnet, at det er på vej til eller i gang med at gøre noget uacceptabelt. Håndtegn skal knyttes til én bestemt ting, fx "husk at række hånden op".
  • Hjælp det mindre barn med at lave legeaftaler, så der er en fast struktur.