Børn med autisme er forskellige og har forskellige styrker og udfordringer. Det kan være vanskeligt at få øje på barnets tidlige tegn på mistrivsel eller fraværsadfærd, men omhyggelig registrering vil være en god hjælp til at opspore mønstre i barnets manglende fremmøde og deltagelse i skoledagen (Havik, 2018).
Mistrives et barn med autisme, vil det ofte være tæt forbundet med en specifik aktivitet som fx gruppearbejde, et bestemt fag, der ikke giver mening for barnet, eller måske noget ved en bestemt person, som det reagerer på. Det kan også være specifikke situationer, som fx samtale med andre børn eller med voksne, der giver anledning til utryghed og mistrivsel. Og det kan umiddelbart være svært at få øje på tidligt.
Indikatorer på mistrivsel
Nogle mulige indikatorer på, at et barn med autisme ikke trives, er, at barnet:
- Trækker sig ved bestemte aktiviteter, fag m.v.
- Har gentagent fravær i enkelte timer eller halve dage.
- Ofte får ondt i hovedet eller maven om morgenen eller i løbet af dagen.
- Har svært ved store skift i hverdagen, som fx opstart i skolen efter en ferie.
- Reagerer stærkt (udadrettet eller indadrettet) ved skift, nye krav, eller uoverskuelige opgaver.
- Udviser tegn på ubehag ved bestemte aktiviteter, fag m.v.
- Ikke har nære venner og er meget alene på legepladsen og i klassen.
- Trækker sig fra socialt samvær – også med børn, som barnet tidligere har interageret med.
- Ofte er involveret i konflikter.
- Har svært ved at slippe forældrene ved aflevering.
- Ofte er træt og uoplagt, grundet dårlig nattesøvn.
- Afreagerer og har ændret adfærd hjemme (ifølge forældre).
- Bruger al sin energi i skolen og er udmattet resten af dagen (ifølge forældre).