I forhold til skolefravær er det er en stærk beskyttelsesfaktor for alle børn at være en del af det sociale fællesskab og at have venner.
Børn med autisme kæmper ofte med de sociale aspekter af skolelivet og er derfor oftere end andre børn udsat for mobning eller isolation (Bru et al. 2016, Hoopmann 2016, Havik 2018). Derfor er det vigtigt at have stor opmærksomhed på det sociale samspil i klassen og på at undgå mobning.
Børnenes indbyrdes relationer
Det er også vigtigt at være opmærksom på, hvordan børnene taler indbyrdes i klassen og på legepladsen. Det kan være en god idé sammen med børnene at lave regler for, hvordan man behandler hinanden i og uden for klassen.
Hvis barnets mistrivsel har grund i udfordringer med at indgå i sociale sammenhænge, kan I hjælpe dannelsen af relationer i klassen på vej med mere strukturerede indsatser, som fx et makkersystem, hvor børnene udfører bestemte aktiviteter parvis eller legegrupper i frikvarteret, hvor I kan støtte barnets deltagelse (Havik 2018).
Vær opmærksom på, at det ikke er alle børn, som vil kunne rumme at være makker med et barn med autisme. Og et dårligt match vil måske for begge parter ødelægge mere, end det gavner.
Aflæsning af signaler
For de fleste børn med autisme er det svært at aflæse kropssprog og ansigtsudtryk, hvilket kan opfattes af omgivelserne som manglende empatisk evne (Peeters 1097, Hoopmann 2016).
Deres reaktionsmønstre kan også være anderledes end de andre børns, og der er stor risiko for at deres reaktioner og handlemønstre i sociale sammenhænge bliver mistolket (Hoopmann 2016).
Det kan lærere, pædagoger og forældrene arbejde på sammen med barnet. Det kan fx foregå ved mimelege, tolkning af billeder eller ved bevidst italesættelse, når tolkningssituationer opstår. Det kan fx være i forbindelse med gruppearbejde, hvor man forud sammen med barnet kan tale om, hvad der kan være af kommunikative tegn hos de andre børn og derved hjælpe barnet til at være opmærksom på tegnene.
Teenagere med autisme
Ældre børn kan have brug for hjælp til at forstå og agere i mere komplekse sociale situationer som fx diskussioner eller situationer hvor meget er underforstået.
Sociale situationer som fester, kærlighedsliv og fritidsjob byder på udfordringer uden for skolens rammer, men da disse situationer fylder meget for teenagere, påvirker det også det sociale liv i skolen. Det kan derfor være meget brugbart for unge med autisme at tematisere dette i undervisningen eller hjælpe forældrene til at have fokus på det.
Det kan også være godt for et barn med autisme at møde andre børn og unge med autisme, da børn med autisme ikke nødvendigvis har de samme interesser i ungdomsårene, som deres jævnaldrende i skolen har.
Socialt initiativ
Børn med autisme kan have nedsat socialt initiativ og være tilbøjelige til at forholde sig afventende og tilbagetrukket, med mindre de direkte inviteres til at deltage i fx en leg. Det er ikke udtryk for manglende interesse, men er forbundet med den nedsatte evne til at kunne følge de forhandlinger og ofte meget hurtige skift, der er i fx en leg.
Det kan også være, fordi de ikke kan gennemskue, hvad der forventes af dem i situationen, eller måske ikke forstår, at de andre børn kan have lyst til noget andet, end de selv har. Det kan især være svært for dem at overskue, hvis mange børn leger sammen.
Omvendt kan børn med autisme også være meget initiativrige. Og det i en grad, så de næsten fratager andre børn muligheden for at påvirke fx en leg eller en samtale. De fornemmer ikke de andre børns modstand eller deres signaler om at ville noget andet. Her er det vigtigt at guide og lære barnet at afkode de andre børns signaler og reagere passende.
Støt udviklingen af relationer
Lærere og pædagoger kan være med til at understøtte positive relationer ved at hjælpe de andre børn med at invitere barnet med autisme ind i aktiviteter og støtte barnet til at forstå og tage imod invitationen.
Børn har ofte stor tolerance for forskellighed, når bare de forstår forskellene og hjælpes til at se dem som naturlige grundvilkår med positive muligheder (Hoopmann 2016).
Det kan derfor være rigtig godt, at børnene lærer om forskellighed, og at der er en åben og naturlig dialog om, at alle er forskellige på en måde, der understøtter forståelse og ikke udstiller barnet over for de andre børn. Dermed skabes der åbenhed og anerkendelse omkring barnet med autismes særlige behov.
Hvis de andre børn hjælpes til at få øje på barnet med autismes styrker og kvaliteter, kan man understøtte barnets sociale tilhørsforhold og dermed barnets trivsel i børnegruppen.