Er en problematik særlig udtalt, vil en psykologisk eller diagnostisk udredning kunne komme på tale med henblik på at afklare, om et barn har autisme, eller om der er andre væsentlige udviklingsproblematikker, som har betydning for, hvordan en indsats til barnet og til dets familie bør tilrettelægges.
Autismediagnoser stilles i dag helt ned til 18-24 måneders alderen. En diagnose bør dog aldrig være en betingelse for en rettidig og målrettet indsats til børn, hvis udvikling på det sociale og kommunikative område er forsinket eller på anden måde bekymrende.
Selv om diagnosen kan stilles i barndommen, er der stadig eksempler på, at man kan leve med en autismeproblematik uden at blive udredt, før man når op i voksenalderen.
Læs om voksne med autisme
Alle børn har, i forskellige faser i deres udvikling, udfordringer med fleksibilitet, behovsregulering og kommunikation. Hvis et barn har autisme, vil udfordringerne fortsætte udover den fase, hvor det er alderssvarende.
Det bliver ofte tydeligt, at et barns udvikling ikke er alderssvarende, når kravene i omgivelserne skærpes. Hvis barnets sproglige udvikling har været alderssvarende, vil barnets vanskeligheder med kommunikation og socialt samspil ofte blive tydelige, når barnet kommer i børnehave og skole.
I børnehaven og skolen skal barnet indgå i samspil med andre børn. I skolen stilles høje sociale krav til at kunne indgå i fællesskaber, kunne omstille sig og tage ansvar for sig selv.