"Ekstrem kravundgående adfærd" (herefter PDA) blev først identificeret i 1980’erne af professor Elizabeth Newson, som beskrev børn på spektret for gennemgribende udviklingsforstyrrelser, herunder autismespektret, der udviste tvangspræget undgåelse af krav i hverdagen.
PDA er en forkortelse for ”Pathological Demand Avoidance”, som på dansk kan oversættes til ”ekstrem kravundgående adfærd”. Der er forskningsmæssig uenighed om, hvorvidt PDA hører under autismespektret eller ej.
Den kliniske introduktion til PDA i Danmark fandt sted i 2013, og den længe ventede danske oversættelse af Christie et al.’s bog, ”Forstå barnet med PDA”, udkom i 2021.
Her gennemgås bl.a. råd til støtte til børn med PDA, både til lærere og forældre, samt til udredningen.
Kendetegn ved PDA
Profilen PDA er kendetegnet ved angst for tab af kontrol, og angst, der er udløst af ofte tilsyneladende harmløse krav og forventninger i hverdagen.
Børn med PDA-profilen har et ekstremt behov for at være i kontrol og har en tilsyneladende svækket følelse af social identitet og stolthed, og deres adfærd kan umiddelbart virke, som om de ikke har fornemmelse for, om de overskrider andres grænser.
De kan fx have vanskeligt ved at finde deres egen identitet. De kan have svært ved at føle stolthed – fx kan de finde på at ødelægge noget, de har fået ros for – og deres adfærd kan umiddelbart virke, som om de ikke kan føle skam.
Forskerne Woods, Christie og O’Nions peger på nogle kernesymptomer ift. PDA:
- Undgåelse af dagligdags krav på grund af stærk angst.
- Tryghed ved rollespil. De kan lade, som om de er en anden person.
- De kan blive så optaget af rollespil, at det ligefrem kan blive en besættelse, fx af andre personer.
- Hyppige og intense handlinger. I nogle tilfælde verbale eller fysiske udfald mod andre som følge af øget angst ved krav.
- Eventuel forsinkelse i sprogudviklingen og i forhold til motoriske milepæle i barndommen.
- Sociale evner, der kan virke overfladiske.
- Hurtige humørskift og impulsivitet – barnet er drevet af et udtalt behov for at bestemme.
- Tvangspræget og fastlåst adfærd.
Barnet gør det ikke med vilje
Kernesymptomerne ved PDA skal forstås som et udtryk for et angstdrevet behov for at være i kontrol og at ville undgå andres krav og forventninger.
Børnene synes at være ekstremt pressede af hverdagens krav, og de vil gå langt for at undgå krav som fx at stå op om morgenen. Et hvilket som helst forslag fra omgivelserne kan ses som et krav. Børn med PDA har altså en manglende evne til at håndtere simple anmodninger om hverdagsting, der bliver taget for givet, at man kan.
Barnet gør det hverken med vilje eller for at være på tværs. Det er selve kravet, ikke opgaven, der er hovedårsag til angsten, og det er en oplagt strategi at mindske kravene, når barnet virker mindre tolerant over for krav.
Barnets strategier
Det kan udløse forsøg på at aflede, hvis barnet bliver bedt om at gøre noget. Han eller hun kan komme med omstændelige undskyldninger, som fx: ”Mine ben virker ikke, så jeg kan ikke gå”. Barnet forhandler eller trækker sig helt.
Det kan eskalere, så barnet truer, bliver aggressivt eller måske gør skade på sig selv. Dette er ikke udtryk for trods, men ses bedst som et panikanfald. Børnene har tilstrækkelig empati til at forstå, at de må komme med en god begrundelse for at undgå krav.
Forskeren Newson beskrev børn med en adfærd, som ikke udviste fornemmelsen for sociale roller – som fx mellem lærere og børn – og en adfærd, som nogle gange ikke svarede til deres alder. Fx kunne de forsøge at bestemme over andre børn ved at spille lærer.
Børnene havde svært ved at forstå og indrette sig på sociale koder. Selvom dette kunne se ud som en god forståelse for social identitet, kan adfærden også udspringe af camouflage og maskering, dvs. en måde at gemme sig på.
Kravundgåelse uden logisk mening
For børn med PDA-profilen er der ofte ingen klar grund til, at barnet er ulykkeligt, når det møder et tilsyneladende harmløst krav. Undgåelsen af krav kan ofte virke ulogisk og utilsigtet for andre; det ville kræve mindre energi at udføre en simpel opgave end at blive frustreret og vred og forsøge at undgå at udføre den.
Denne kravundgåelse har været beskrevet som ’patologisk’ (sygelig), fordi det ikke virker, som om den har nogen logisk mening, og det fører til alvorlig forstyrrelse i barnets funktion i hverdagen.
Profil eller diagnose?
Der er megen diskussion om, hvorvidt PDA skal betragtes som en selvstændig profil, der eventuelt ville kunne give anledning til en diagnose, og hvorvidt PDA skal ses som en profil, der kan findes hos mennesker med fx autisme.
PDA findes ikke som diagnose i de internationale diagnosemanualer, og der er ikke konsensus om, hvad PDA præcist er.
Ifølge psykologen Kildahl lyder kritikken også på, at det at henføre adfærd til PDA kan gøre vanskelighederne til et individuelt problem, så man overser forhold i barnets omgivelser, fx det tidspunkt, kravet bliver stillet på. I nogle tilfælde kan forventninger og krav fra omgivelserne reelt også opleves som urimelige, urealistiske eller irrelevante af barnet.
Erfaringerne fra forskeren Newsons klinik var, at profilen hos mange af de børn, der fik profilen PDA, havde lighedspunkter med autisme, men også træk, som var atypiske for netop autisme. Fællestrækkene for børnene var, uanset lighedspunkter med autisme eller ej, den tvangsmæssige undgåelse af helt almindelige krav i hverdagen.
Beskrivelse af PDA-profilen
Uddybning af kriterierne for profilen ”ekstrem kravundgåelse”:
- Passiv og svær at engagere som spæd – barnet er beskrevet af forældrene som passivt og usædvanlig roligt i det første leveår, men bliver derefter mere modvilligt i takt med, at forventningerne stiger. Barnet opfattes som "pudsigt", uden at der er udtalte vanskeligheder i dets udvikling, så bekymringerne og en mulig udredning kommer ofte senere, end typisk ved autisme.
- Nægter fortsat at opfylde helt almindelige krav eller undgår dem helt; bruger taktik til kravundgåelse, er socialt manipulerende – børn med PDA har tilstrækkelig empati og sociale færdigheder til at kunne være socialt manipulerende i deres adfærdsmønster. Børnene kan bruge afledningsmanøvrer, undskyldninger og argumenter, og de kan trække tingene i langdrag eller flygte ind i en fantasiverden.
- Virker social på overfladen, men mangler tydeligvis en social identitet og udviser ingen tegn på hverken forlegenhed eller fornemmelse for, om deres adfærd overskrider andres grænser – børnene kan have tilsyneladende veludviklede, sociale færdigheder – som ofte er de dog overfladiske – og barnets signaler kan være misvisende, og de sociale reaktioner kan virke taktløse og malplacerede. De kan være ret gode til at opfatte andres behov (intellektuel empati), men de kan have vanskeligt ved følelsesmæssig empati, der gør en i stand til at indrette sig på andres behov og sætte sig ind i, hvad andre føler.
- Humøret skifter hurtigt, barnet er impulsivt og drevet af et udtalt behov for at bestemme – barnet, der har PDA, kan skifte humør, fx fra glad til ulykkelig uden varsel, og det kan gå meget hurtigt. Det er svært for dem at styre deres følelser, og det er hos mange med PDA karakteristisk, at de synes drevet af en impuls og kan reagere på en uhensigtsmæssig måde ved fx at være frembusende.
- God til rollespil og til at forestille sig – børnene er ofte interesserede i rollespil og fantasilege, de imiterer ofte andre, men gør det med deres egen stil, i stedet for blot at gentage og genopføre på en repetitiv måde. De kan ofte bruge rollespil som strategi til at undgå krav og til at kontrollere begivenheder og andre mennesker. Interessen for fantasilege kan udvikle sig til stærk fascination eller ligefrem en besættelse.
- Sen sprogudvikling, antagelig på grund af passivitet i tidlig barndom; er dog derefter gode til at indhente det forsømte – børnene har bedre styr på sproglig pragmatik, dvs. det sproglige kit, der forvandler sprog til kommunikation, end man ser hos børn med autisme. Børnene forstår ofte tingene bogstaveligt, og deres flydende sprog er en slags camouflage, der skal dække over deres sproglige udfordringer, især når de ikke føler sig i kontrol.
- Tvangspræget/fastlåst i deres adfærd – børnene kan have interesser, der næsten kan minde om en besættelse, og deres kravundgående adfærd har også i sig selv noget tvangspræget over sig. Børn med PDA kan være meget optaget og fascineret af en bestemt karakter eller en person i omgivelserne, og det kan ende i bebrejdelser, personforfølgelse og chikane.
- Neurologisk element – de milepæle, der karakteriserer udviklingen hos små børn, fx kravlestadiet - kan være forsinkede hos børn med PDA. Newson beskrev, at det er heller ikke ualmindeligt med klodsethed og fysik kejtethed og en ”flakkende” koncentrationsevne. Mere end en tredjedel af børnene viste dog kun den adfærd, når der blev stillet krav.