Udvikling af tilbudsviften
En dækkende og virksom tilbudsvifte kræver et kontinuerligt udviklings- og kvalificeringsfokus. En datainformeret praksis kan fx give viden om ændringer i målgruppesammensætningen og deres behov, hvilket er nødvendigt for, at I kan sikre, at I har de rigtige tilbud.
Indsatstrappen kan anvendes som et fagligt og visuelt redskab. Dels som et udtryk for den faglige retning og et fælles mindset i en tidligere forebyggende indsats, dels som et overblik over kommunens eksisterende tilbud indplaceret på indsatstrappen.
Indsatstrappen bidrager i den sammenhæng til at få overblik over tilbud på tværs af trinnene og tydeliggør, hvilke tilbud en samlet social indsats kan sammensættes af.
Indsatstrappen for udsatte børn og unge
Inddragelse af barn, forældre og andre aktører
En indsats skal altid tage udgangspunkt i barnets eller familiens behov, ønsker og motivation. Samtidig skal barnet og familien være med til at tilrettelægge indsatsen, så der sættes mål i fællesskab, og så indsatsen er tæt på barnets hverdagsliv med skole, dagtilbud, fritidsinteresser og venner.
En god forebyggende indsats kræver et helhedsorienteret syn på barnet og familiens situation. Det betyder ofte involvering af og koordinering med flere faggrupper, hvilket både kan være relevant i afdækningen af problematikken og i udførelsen af indsatsen.
Ved at have en praksis baseret på et helhedsorienteret syn opnår man i højere grad, at indsatsen matcher barnet eller familiens behov, og at de får en oplevelse af sammenhæng.
I filmen ’Hverdagslivet og inddragelse i forbindelse med anbringelse’ kan du hente inspiration til, hvordan man kan have fokus på hverdagslivsperspektivet og hvilken betydning, det har for børnene og deres familier.
Se filmen i stor version på YouTube