Sociale færdigheder defineres som færdigheder, der sætter individet i stand til at klare sig i en given social sammenhæng, dvs. løse praktiske problemer, engagere andre mennesker i en relation, mobilisere et netværk, bo selvstændigt og klare et arbejde.
Social Færdighedstræning bygger på antagelsen, at sociale færdigheder skal forstås i lyset af socialt samvær. Det er gennem færdighederne, at mennesker opfatter hinanden, og det er gennem samværet, at færdighederne opstår, udvikles og forstærkes. Sociale færdigheder sætter os med andre ord i stand til at fungere sammen med andre i sociale sammenhænge.
Fokuspunkter i SFT
SFT fokuserer på:
- at træne borgeren i at tage medansvar i den medicinske behandling
- at mestre symptomer
- at opdage tidlige tegn på eksempelvis psykose
- at forbedre kommunikative færdigheder og evne til at løse konflikter.
Metodemanual til SFT
Der er udviklet en metodemanual til et samlet gruppeforløb af 9 måneders varighed. Manualen beskriver dels metodens kerneelementer, som er elementer, der ikke må ændres ved, dels justerbare elementer, der kan tilpasses det konkrete gruppeforløb. Desuden indeholder den en konkret beskrivelse af de 36 ugentlige sessioner, med beskrivelse af struktur, indhold, øvelser og redskaber.
SFT’s gruppetrænere
Der er gennemført kompetenceudvikling og certificering af i alt 33 gruppetrænere, som har udøvet metoden igennem projektperioden. Et gruppeforløb indebærer ugentlige gruppetræningssessioner af 1½ times varighed over en periode på 9 måneder.
Læs mere
Læs mere i metodemanualen til SFT på Social- og Boligstyrelsens hjemmeside