Mennesker med autisme kan have svært ved at forstå følelsesmæssige reaktioner hos sig selv og andre. De kan have svært ved at navigere i, hvilke sociale regler der er i spil.
Unge med autisme kan opleve voldsomme følelser, der kan virke overvældende, når puberteten kommer, og den unge kan opleve stor forvirring over kroppens udvikling.
Teenagere med autisme har sværere ved at danne deres identitet i overgangen fra barn og ung til voksen, fordi de føler sig mindre socialt og fysisk kompetente. De har ofte et lavere selvværd, et negativt selvsyn på grund af deres følelse af at være "anderledes" samt dét, at de ofte har ledsagende psykiatriske og psykologiske forstyrrelser.
Puberteten og dens udfordringer
Puberteten kan også udgøre en udfordring for teenagere med autisme, fordi de kan have vanskeligt ved at forstå de sociale spilleregler for, hvordan man udtrykker sin seksualitet på en passende måde. Fx kan de have svært ved selv at tænke sig til, at man ikke skal udvise seksuel adfærd på offentlige steder, eller hvornår berøringer er uønskede.
Puberteten kan forårsage øgede vanskeligheder hos unge med autisme, da deres autistiske symptomer, som fx sensoriske vanskeligheder samt depressive træk, kan blive forstærket.
Rådgivning og mestring
Nogle teenagere med autisme har ikke altid mulighed for at lære om normal seksuel udvikling på samme måde som deres jævnaldrende. Fx kan det være, at forældre eller fagprofessionelle ikke altid har formået at rådgive den unge med autisme om seksualitet, så det er tilpasset den unges særlige behov.
Den unges seksuelle drift og hormoner udvikler sig i samme tempo, som hos jævnaldrende, men nogle unge med autisme har måske ikke de mestringsstrategier og den impulskontrol, der skal til for at håndtere den øgede seksuelle lyst, de oplever i puberteten.
Mistrivsel og forsinket følelsesmæssig udvikling
Noget forskning tyder på, at unge med autisme oplever større psykisk mistrivsel, som fx depression og sensoriske udfordringer, end andre, når de har en pubertetsudvikling, der afviger fra normal pubertetsudvikling (fx tidlig eller sen start på puberteten).
Den unge med autisme kan også have en følelsesmæssig udvikling og udvikling af sociale kompetencer, der ligger under deres biologiske alder. Eller de kan have en gentagelsespræget interesse for noget, der har seksuelt indhold. Det kan fx være tiltrækning til en person, optagethed af kropsdele eller en besættelse af pornografi.
Sociale netværk og piger med autisme
Mennesker med autisme møder barrierer, fordi de kan have svært ved at opnå social deltagelse og sociale netværk uden for familien, som giver dem mulighed for at få den erfaring, andre typisk får, i at forstå ens egen seksualitet, interesser og behov.
Trods det, at det stadig er et uudforsket område, er der forskning, der tyder på, at piger og kvinder med autisme kan have en anderledes oplevelse af deres cyklus, end piger og kvinder uden autisme. Det vil sige, at de oplever en forstærkning af deres vanskeligheder, relateret til autismen, lige før, under og lige efter deres menstruation. Der kan fx være en tendens til, at deres sanseproblematikker forstærkes, og at de oplever større vanskeligheder med at regulere deres adfærd og følelser.
Her er det også en udfordring, at færre piger og kvinder med autisme får deres viden fra venner, end piger og kvinder uden autisme.
Undervisning, der også er målrettet kvinder og piger med autismes særlige vanskeligheder, kan anbefales.